Gør dit møde til en succes

Møder er en vigtig del af hverdagen for både virksomheder og selvstændige. Men hvordan sikrer du, at dine møder bliver produktive og værdiskabende? Her er nogle vigtige punkter, der hjælper dig med at holde effektive og succesfulde møder.

 

Forberedelse: Grundlaget for et vellykket møde



 

Start med at definere konkrete mål for mødet. Skal der træffes beslutninger eller brainstormes? Når du har styr på formålet, kan du udforme materiale til mødet, herunder eventuelle præsentationer og selvfølgelig en dagsorden. Det er også værd at bruge tid på at tænke over, hvem der skal inviteres med til mødet. I stedet for af vane at invitere hele holdet, så tænk over, hvem det egentlig er væsentligt at have med til mødet, og inviter dem.

Sørg for at sende relevant materiale ud til deltagerne i forvejen, så alle kan starte mødet forberedt på, hvad der skal ske. Når alle møder forberedte op, bliver diskussionerne skarpere og mere produktive.



Møde i Den Gode By, blog
Kontorfællesskab Den Gode By - Trivsel 2

Maksimér udbyttet under mødet

 

Præsentationen bør tilpasses mødets indhold. Skal du forklare komplekse idéer eller fremvise grafer og data kan slides være et nyttigt værktøj. Men selvom powerpoint måske er din go-to til at præsentere dine mødepointer, skal du ikke tage for givet, at det altid er den mest oplagte løsning. Hvis der skal brainstormes eller laves noget andet mere interaktivt, kan det for eksempel være mere gavnligt at benytte et whiteboard eller måske endda post-it noter. 

Husk at holde præsentationen præcis og engagerende. Du skal ikke bare skrive alt det, du har tænkt dig at sige i dine slides. Så vil mødedeltagerne læse dine slides i stedet for at lytte til dig, og hvis dine pointer alligevel let kan kommunikeres på skrift, så skulle det møde måske bare have været en email.

Under mødet er det desuden vigtigt, at alle får taletid. Mødedeltagerne er der jo af en årsag, og deres perspektiver kan være nøglen til nye løsninger.  

Styr tiden effektivt – begynd og afslut mødet som aftalt, og hold dagsordenen i fokus. Hvis diskussionen afviger, kan du som mødeleder hjælpe med at bringe den tilbage på sporet.

Succes ligger i opfølgningen

 

Et godt møde slutter ikke ved sidste punkt på dagsordenen. For virkelig at få succes med dit møde er det ikke kun vigtigt, hvordan du forbereder og afvikler mødet. Det er lige så vigtigt, hvordan du afslutter mødet, og hvad du gør bagefter.

Når du begynder at nærme dig slutningen af mødet, så sørg for at sætte tid af til at runde af med en opsamling, hvor I gennemgår, hvad der blev besluttet, og hvem der har ansvar for de næste skridt. Sørg for at der bliver ført referat, så der ikke senere opstår tvivl om, hvad I blev enige om. En skriftlig opfølgning kan sikre, at alle er på samme side og arbejder mod samme mål.

Hvis mødet bliver holdt med nogen uden for din egen virksomhed, for eksempel en potentiel samarbejdspartner eller investor, vil det også være en god idé at følge op med at takke for mødet og vise at du er proaktiv i forhold til at tage de næste skridt.

Opfølgning på møde, blog
kontorplads Den Gode By. Fokus.

Klar til at tage dine møder til næste niveau?

 

Møder er en investering af både tid og energi, og ved at planlægge grundigt, engagere deltagerne og følge op bagefter, kan du maksimere udbyttet. Husk, at målet med ethvert møde er at skabe værdi – for din virksomhed og for alle involverede.

Tag kontrollen over dine møder, og gør dem til en aktiv del af din succes! Mangler du de rette rammer? I kontorfællesskabet Den Gode By tilbyder vi moderne og inspirerende mødelokaler, der hjælper dig med at skabe den perfekte atmosfære.

Book en rundvisning hos Den Gode By og hør mere om fordelene ved at være indbygger hos os.

 

Den Gode By

Karen Blixens Boulevard 7

8220 Brabrand

Tlf.:  +45 60 62 37 79

kontakt@dengodeby.dk